Hvem burde eje dine personlige oplysninger på sociale medier?

_DSC0099I et program på TV2 sendt i efteråret forsøgte fem IT-studerende fra Aarhus Universitet at lave en app til sociale medier, som havde adgang til mange af de samme ting på din mobil, som eksempelvis Facebook-appen har. Det er bl.a. dine billeder, sms’er og din placering. Men den har også mulighed for at tænde dit kamera og din mikrofon på mobilen, selvom du ikke ved det eller bruger appen.

På den måde kunne de studerende lytte med til private samtaler hos de forsøgspersoner, som de fik til at installere deres app. Personer troede blot, at de skulle teste en ny lommelygte-app. Men da de studerende også have adgang til forsøgspersonernes placering, kunne de tage hjem til dem og vise dem, at de kunne se alle forsøgspersonernes billeder, sms’er og havde aflyttet dem. Det var forsøgspersonerne meget rystede over.

Udsendelsen var ikke en øjenåbner for mig. Den bekræftede mig bare i det, jeg har hørt så mange andre steder: At vi ikke selv ejer vores egne oplysninger på de sociale medier. De bliver indsamlet og bl.a. brugt til at skræddersy indhold og reklamer til os. Men virksomhederne har i princippet ret til at bruge de oplysninger til, hvad de vil.

Jeg vidste godt, at jeg havde givet eksempelvis Facebooks Messenger-app lov til at følge med i næsten alt på min telefon, da jeg installerede appen. På den måde var jeg måske en af få, der havde kigget igennem, hvad appen forlangte at få adgang til, før jeg trykkede på accept-knappen. For det endte jeg jo mere at gøre alligevel, selvom jeg ikke var fan af, at de skulle kunne tænde mit kamera og min mikrofon samt læse med i mine sms-beskeder. Hvad andet valg havde jeg, hvis jeg ville skrive med mine venner over Facebook fra mobilen?

Tv-programmet pegede også på, hvad indsamlingen af vores data i dag kunne komme til at betyde for os i fremtiden. Om ti år kunne de mange oplysninger bruges til, at forsikringsselskaber kunne vurdere dig som kunde, en kommende arbejdsplads ligeså som medarbejder. Har du skrevet en sms til en veninde om, at chefen er dum, kan det købes af en kommende chef. Firmaerne bag de sociale medier hævder i dag, at de kun bruger de mange personlige data til at målrette reklamer til os, men i fremtiden kan de mange data bruges, lige som firmaerne ønsker. Det er jo dem, der ejer vores personlige oplysninger.

Der er derfor et stort behov for, at der bliver set på reglerne. Specielt fordi, at reglerne på området er fra 1995, som det bliver nævnt i tv-programmet. I 1995 var der knap nok noget, der hed sociale medier.

Derfor er det godt, at der nu endelig ser ud til at ske noget på EU-niveau. EU har færdigforhandlet en såkaldt persondataforordning, som skal give borgerne mere ret til deres personlige oplysninger. Reglerne bliver formelt vedtaget i begyndelsen af det her år, og derfra har de 28 medlemslande to år til at implementere det i deres egen lovgivning.

Hvad den nye lov helt konkret kommer til at betyde for brugerne, er svært at sige nu. Men én ting er sikkert. Der er brug for nye faste regler på området – som de sociale medier ikke bare kan fortolke, som de har lyst til – så vi fremover selv kan bestemme, hvad vores egne personlige oplysninger og vores eget indhold bliver brugt til.

Læs om Jennifer Lyn Morone, der har vendt reglerne på hovedet. Hun har oprettet sig selv som en virksomhed og forsøger på den måde at tage ejerskabet over sine egne personlige data tilbage. (tilføjet 26/01/2016)

Serien, som jeg refererer til i indlægget, blev sendt 27. august 2015: ”Når mobilen ta’r magten” del 2, ”Du deler dit liv med flere, end du tror”. Den kan ses på TV2 Play.

Læs også denne tankevækkende artikel, som handler om, at de største sociale medier har ret til at bruge og misbruge dit indhold her.

Heldigvis ser det ud til, at der måske sker noget omkring problematikken på EU-plan. Læs her om de strammere regler.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *