Sådan undgår du at overtræde reglerne på sociale medier

Sådan undgår du som journalist at overtræde reglerne og love på sociale medier

Hvordan ved du, hvad du må, og hvad du ikke må på sociale medier? Hvordan undgår du at overtræde både presseetiske regler, ophavsretlige regler og markedsføringsloven, for blot at nævne nogle af de love og regler, der er i spil på sociale medier?

Det lærte jeg en del om, da jeg var på kurset “Det må du (ikke) på sociale medier” med Dansk Journalistforbunds jurist Anders Sevel Johansen.

Inden kurset følte jeg mig rimeligt sikker på, at jeg kendte de fleste af reglerne på sociale medier. Men med kurset fik jeg øjnene op for, at der er en del flere ting, jeg skal være opmærksom på, når jeg f.eks. deler andres indhold på sociale medier. Og jeg blev gjort opmærksom på, hvor mange der faktisk overtræder reglerne på den ene eller anden måde.

Som med alt andet i denne verden og i jura, der er ikke noget, der er sort/hvidt. Så her kommer nogle gode råd, som ikke skal tages for mere end retningslinjer. Hvis du står konkret med et dilemma, må du spørge en professionel:

  1. Spørg altid om lov, inden du bruger en andens indhold på sociale medier.
  2. Del kun ting, inden for det sociale medie-univers, hvor det er lagt op. F.eks. del et Facebookopslag på Facebook. Tag f.eks. ikke et screendump af det og del på Instagram.
  3. Brug kun de delingsfunktioner, der er på det givne sociale medie. På Facebook vil det eksempelvis sige, at du kan like, kommentere og dele et opslag. Det bliver straks mere problematisk, hvis du begynder at embedde et Facebook- eller Instagram-opslag. YouTube er dog lidt anderledes, fordi indlejring/embedding er en funktion, som oprindeligt var en del af mediet. Du skal dog være opmærksom på, at du kan få problemer, hvis du som kommerciel virksomheder deler andre personers opslag på din virksomhedsside. Det leder videre til…
  4. Sæt ikke personer ind i kontekster på sociale medier, som de ikke har givet lov til. F.eks. som reklame for din virksomhed.
  5. Som journalist (gælder også andre) skal du selvfølgelig også huske at citere efter citatreglerne, så ikke noget med at tage et billede af en avisside, hvor hele artiklen kan læses, og lægge det op på Facebook. Hvis der er et billede på, kommer du desuden i problemer med fotografens ophavsret. Du kan også overtræde reglerne ved f.eks. at tage et foto af en magasinforside og lægge det op på Facebook.
  6. Undgå kommercielle aktiviteter, der spammer eller opfordrer til det. F.eks. ved at bede folk om at dele opslag på andres Facebook-væg eller ved at opfordre folk til at tagge andre.
  7. Skal du lave en konkurrence, så hav  styr på både markedsføringsloven og Facebooks konkurrenceregler. Kort sagt må du ikke opfordre folk til at dele eller tagge andre som betingelse for at deltage i konkurrencen og husk at skrive, at Facebook ikke er associeret med den. Du må heller ikke dele den på folks væg eller sende den til deres indbakke.
  8. En strøm med f.eks. billeder på Instagram tagget med et bestemt hashtag er en gråzone, hvis du bruger det på din hjemmeside. Det kan f.eks. ses på Dokk1 i Aarhus, hvor foto med #Dokk1 fra Instagram løbende vises på storskærm. Men det kan være et brud på ophavsretten, hvis du viser andres billeder, blot fordi de har brugt et bestemt hashtag.
  9. Vær opmærksom på om det indhold, du deler, er ulovligt. Der kan f.eks. være tale om brud på ophavsretten, hvis en person har fundet et tilfældigt foto på nettet og har lagt det op uden at få lov af fotografen, der har taget billedet. Det kan f.eks. også være tilfældet med videoer fra YouTube.
  10. Hvis du er blogger, skal du være specielt opmærksom på markedsføringsloven. Skriver du om et produkt, du har aftalt med et firma at omtale, skal det klart fremgå, at der er tale om reklame. Forbrugerombudsmanden har lavet en liste med gode råd til bloggere og influencere om skjult reklame.

Skal jeg hjælpe dig med at skrive blogindlæg og guides?

Har du en hjemmeside eller blog, hvor du har brug for løbende opdatering? Eller drømmer du om at lave en guide til dine kunder, så de bedre forstår dit produkt eller din virksomhed?

Jeg har skrevet om et hav af emner, så de er til at forstå for alle. Og jeg vil meget gerne hjælpe dig med godt indhold til din hjemmeside. Du kan både få enkelte indlæg eller 2-4 indlæg om måneden kontinuerligt.

Du kan kontakte mig her til en snak om dine muligheder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *