Hvorfor drikker du ikke mælk?

Sojaprodukter
Et lille udvalg af mælkedrikke uden komælk, som jeg nu spiser i stedet.

Jeg drikker ikke komælk, fordi jeg mener, at det er usundt for mig.

Som nævnt i en tidligere blog ”Hvorfor spiser du ikke kød?” begyndte jeg for omkring fem år siden at tænke mere over, hvad jeg spiste, og det førte til, at jeg droppede kødet i min kost. I forbindelse med de bøger, artikler og film jeg læste og så, faldt jeg også over, at det måske ikke var så sundt, som jeg troede, at drikke komælk.

Jeg har gennem hele min opvækst drukket meget mælk. Det kunne sagtens blive op til en liter om dagen, hvis man både regner et glas til morgenmad, skolemælk, eftermiddagsmad og aftensmad med.  Mælk var jo sundt at drikke, så jo mere mælk jeg drak, jo sundere måtte jeg jo blive.

Men så læste jeg bogen ”Hvad er det du drikker” af Ane Bodil Søgaard, Karen Østergaard og Troels V. Østergaard. Her blev mælk kædet sammen med mange dårligdomme, bl.a. uhensigtsmæssige hormoner for mennesker, allergi, kræft og bumser. Mælk er beregnet til kalve, ikke til mennesker, proklamerede bogen.

Jeg undersøgte sagen nærmere, og flere steder fandt jeg mange af de samme påstande. Bl.a. en undersøgelse, som viste, at i de lande, hvor der blev drukket mest mælk, var der også flest knoglebrud. Hvordan hang det lige sammen med, at mælken skulle styrke vores knogler?

Jeg fandt dog også flere steder, som modsagde de negative påstande. Men kiggede jeg nærmere på, hvor de kom fra, var mange af artiklerne, der talte for komælk, fra mælkeindustrien eller sponseret af den. Det var meget svært for mig at gennemskue, hvad der var det rigtige at gøre. Fødevarestyrelsen anbefalede dengang, så vidt jeg husker, en halv liter mælkeprodukter om dagen.

Jeg tog et valg. Jeg fjernede simpelthen de fleste mælkeprodukter fra min kost. Det eneste jeg lod være tilbage var en skive ost engang imellem, fordi jeg virkeligt godt kan lide ost. Og så valgte jeg, at jeg godt kunne spise eksempelvis retter med mælk eller fløde i, når jeg var i by. Jeg havde jo allerede gjort det forholdsvist besværligt ved at holde på, at jeg ikke ville spise kød. Jeg ville ikke tvinge min familie og mine venner til at lave vegansk mad kun til mig.

Det første stykke tid var det lidt indviklet at finde ud af, hvad jeg skulle erstatte mælken med. Men lidt efter lidt fik jeg erstattet mælken med ris- og sojamælk, yoghurten med sojayoghurt og fløden med sojafløde.

Flødekartoflerne fungerede fint med sojafløde, risengrøden blev også god med rismælken, og morgenmaden smagte fint med sojayoghurt og müsli.

Det er svært at måle på, om jeg er lever sundere efter jeg droppede mælken. Det skete jo i forlængelse af, at jeg også droppede kødet. Men jeg er i hvert fald sjældent syg eller forkølet, har færre bumser og mine negle har aldrig været stærkere.

Om jeg gør det rigtige, kan jeg nok aldrig få svar på. Min tro på, at mælk er uundværligt for mig er blevet indprentet fra jeg var barn. Jeg har da også været opmærksom på, om jeg ville blive syg af at undvære mælken. Det er jeg ikke blevet. Jeg ville ønske, at vi havde en mere åben debat om mælks fordele og ulemper i Danmark i stedet for at lære børn, at de skal drikke deres skolemælk, som om at det er det sundeste i verden.

Måske er mælk ikke så sundt for os, som mælkeindustrien vil have os til at tro.

Hvis du har lyst til at læse mere om mælkedebatten, kan du læse flere artikler på dette link

Undersøgelsen, jeg refererede til om knoglebrud, hedder The China Study, og der er også undersøgelser deri, der påviser, at en høj indtagelse af mælkeprodukter giver øget risiko for at få kræft. 

Videnskab.dk har også skrevet om en svensk undersøgelse om mælks negative egenskaber. 

På Fødevarestyrelsens hjemmeside kan du læse styrelsens anbefalinger vedrørende mælk og ost

2 tanker om “Hvorfor drikker du ikke mælk?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *