#4 – En bog er ikke bare en bog

Jeg samler op på det, jeg har lært i mit bachelorprojekt om bogbranchen og bog

Hvad ser du, når du kigger på en bog? Du lægger nok først mærke til titlen og måske forfatteren og så måske ikke så meget mere. Ja, det skulle måske lige være prisen. Sådan plejede jeg i hvert fald at se på bøger. Men nu ser jeg meget mere end blot en forside på en tilfældig bog.

De sidste par måneder har jeg skrevet bachelorprojekt om de forandringer, der er sket i bogbranchen de seneste 10-15 år. Jeg er nu helt færdig med mit projekt, har været til mundtlig eksamen og kan nu kalde mig journalist.

Men som med så mange andre større projekter, jeg har lavet gennem de sidste fire år som journaliststuderende, er jeg også blevet en del klogere på et nyt område, som jeg havde begrænset viden om inden.

Når jeg går ind i en boghandel, lægger jeg nu mærke til, hvor meget bøgerne fylder i forhold til legetøj og lykønskningskort. Når jeg kigger på en bog, lægger jeg mærke til, hvilket forlag det er udgivet hos. Noget som jeg ikke skænkede en tanke før.

Jeg tænker også på forfatteren bag bogen. Hvor lang tid mon han eller hun har brugt på at skrive bogen? Hvor mange penge mon personen har kunnet tjene på den?

Jeg har også fået øjnene op for, hvor mange ting der har påvirket bogbranchen gennem det seneste årti. E-bøger, frie bogpriser og Amazon for blot at nævne nogle af de store forandringer.

Men alligevel har min research til projektet også vist, at nogle af bogbranchens aktører har valgt at tænke nyt og tage kampen op for at holde forlaget eller boghandlen kørende og forsøge at tjene penge på en ny måde. Det synes jeg, at der er noget meget inspirerende i.

Mit arbejde med de fysiske traditionelle boghandler har også fået mine øjne op for, hvor meget det betyder for deres overlevelse, at vi lægger vores penge hos dem frem for hos en netbutik. For det er jo dyrere at holde en fysisk butik kørende frem for en digital.

Så en bog er ikke længere bare en bog for mig!

 

“#4 – En bog er ikke bare en bog” er fjerde og sidste blogindlæg i en serie om bogranchens muligheder og udfordringer, som jeg har blogget om i forbindelse med mit bachelorprojekt på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. 

Læs det første blogindlæg “#1 – Fremtiden byder på e-bøger” her, andet indlæg “#2 – Vi forsømmer de fysiske boghandler” her og tredje indlæg “#3 – Du kan nemt blive forfatter – men næppe rig af det” her. 

Du kan også følge bloggen på Facebooksiden SoMeJour, hvor du kan læse de nyeste blogindlæg og artikler om blandt andet sociale medier og journalistik.

Kig ind forbi og giv meget gerne siden et like.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *