Boghandlere gentænker den traditionelle boghandel

boghandel give
Henrik Henriksen har været indehaver af Give Boghandel i 18 år. Bøger har fyldt det meste af hans liv. Lige siden han har kunnet gå, har han hjulpet sin mor i boghandlen Papyrus i Vejle, og efterfølgen-de har han selv været indehaver af flere boghandler, blandt andet i Herning og Billund.

Landets boghandlere forsøger på forskellige måder at tilpasse sig forandringerne, der sker i bogbranchen. De udvider deres sortiment, forsøger sig frem på internettet og bliver en større del af lokalsamfundet

Foto og tekst: Rikke Uhre Andersen

Det første, der møder én, når man træder ind i Give Boghandel, er en reol med et grønt haveketchersæt, grønne og røde sæbebobler og gule plastspande med skovle. Kigger man længere frem i butikken, ser man kontorartikler, et stort udvalg af lykønskningskort, læder- og skoletasker, spil og legetøj. Bøgerne får man først øje på, når man drejer hovedet til højre eller venstre, hvor de står på reoler langs væggene i den forreste del af butikken.

“Kan du hjælpe mig med at finde sådan en limstift”, lyder det fra en kvinde henne fra kassen.

“Selvfølgelig”, svarer indehaver Henrik Henriksen og viser kvinden hen bag en reol med skriveredskaber.

“Har du også sådan en stor sort bog med røde kanter til at skrive i…..”, når kvinden at sige, inden Henrik Henriksen svarer:

“Ja, sådan en har vi også. Men nu er den sort og grå i stedet for”, svarer han med et smil.

Henrik Henriksen har været indehaver af boghandlen på Torvet i Give i Midtjylland i 18 år. Han oplever hver dag, at kunderne kommer for andre varer end bøgerne. Derfor fylder bøgerne mindre og mindre i boghandlen, mens kontorartikler, lædervarer og legetøj fylder mere og mere.

“Jeg udvider løbende mit sortiment i forhold til, hvad mine kunder efterspørger. De 100 kvm med legetøj udvidede jeg forretningen med for fem år siden, og det gjorde jeg for at kunne tjene de penge ind, som jeg mistede på salget af bøger”, siger han.

boghandel give 1
Bøger står side om side med legetøj og spil i boghandlen i Give. Indehaver Henrik Henriksen opdaterer løbende boghandlens sortiment. Tidligere kunne man også købe fotoudstyr og få taget pasfoto i forretningen.

Forsøger sig frem på internettet

Give Boghandel har en side på Facebook, hvor kunder kan følge med i nyheder i butikken, arrangementer og konkurrencer. Senest har Malte vundet en kængurustyltekonkurrence med 509 hop og har fået et gavekort til boghandlen.

“Jeg oplever, at vores opslag bliver set og delt af mange mennesker. Vi får meget mere ud af at bruge Facebook i dag, end vi gør af markedsføring gennem kataloger og aviser”, siger han.

De færreste boghandlere er blevet udlært i, hvordan man skriver en spændende opdatering på Facebook, laver en webshop eller hjemmeside. Alligevel forsøger mange boghandlere at gøre sig synlige på internettet. En søgning på boghandler på eksempelvis Facebook giver over 50 resultater med mere eller mindre aktive sider.

En anden boghandel, der både er på Facebook, har egen webshop, nyhedsbrev og hjemmeside, er Præstø Boghandel i Sydsjælland. Indehaver Poul Schmolke fortæller, at boghandlere er nødt til at følge med tiden og gøre noget ekstra for, at folk kommer ind i forretningen.

“Hvis du kun har en fysisk butik, glemmer folk dig. Du bliver nødt til at gøre opmærksom på dig selv, hvor kunderne er. Og de er på internettet og Facebook”, siger han.

Det har han ret i. Ifølge Medieudviklingen 2015 fra DR er 62 procent af alle danskere over 12 år dagligt på Facebook.


Fakta: Bøgerne blev handlet på Børsen

  • Gutenberg opfandt bogtrykkerkunsten i 1400-tallet.
  • De første boghandlere i Danmark rykkede ind på Børsen omkring 1625, hvor de solgte bøger fra deres boder. Tidligere foregik bogsalget ofte i kirkernes våbenhuse eller kapeller.
  • Boghandlere var ofte også bogtrykkere og forlæggere.
  • I 1963 blev Boghandlerforeningen (oprindelig Den danske Boghandlerforening) stiftet ved en fusion mellem de to eksisterende boghandlerforeninger, Københavns Boghandlerforening (1893) og Den Danske Provinsboghandlerforening (1891).
  • 281 boghandler er medlem af Boghandlerforeningen. Af dem er 270 fysiske boghandler.
  • I 1960’erne var der over 600 boghandler i Danmark. I dag er der cirka det halve.

Kilde: denstoredanske.dk, boghandlereidanmark.dk, Boghandlerforeningen samt Bøger og Forlag i Danmark i 125 år (1837-1962).  


Spiller ny rolle i lokalområdet

På trappen ned til kælderen i boghandlen i Give står en masse brune papkasser. Henrik Henriksen forklarer, at de står der, fordi han også er en GLS-pakkeshop. Endnu et tiltag, der skal være med til at holde boghandlen kørende, og som en ekstra service for byens borgere.

“Umiddelbart er der ikke den store økonomi i det, men med 250 pakker om ugen giver det et godt flow af kunder i butikken”, fortæller han.

Hos Mariager Boghandel ved Hobro fortæller indehaver Elly Hjort Ranch, at butikken også her er postbutik. Hun har ligesom Give Boghandel ligeledes et bredt sortiment med både bøger, legetøj og kontorting, og så holder hun arrangementer med lokale forfattere, for at lokke folk hen i butikken.

“Jeg bliver nødt til at se på, hvilken rolle min boghandel kan spille i Mariager. Nogle gange føler jeg nærmest, at min boghandel også er et turistkontor, fordi mange spørger om vej eller gode råd”, siger hun.

Marianne Møller, formand for bestyrelsen for Boghandlerforeningen, mener, at det er en god udvikling, mange boghandler har, når de prøver at se på, hvad kunderne har brug for, og om de kan spille en større rolle for lokalsamfundet.

Hun peger på, at en ny udvikling i USA viser, at det går godt for de små lokale boghandler, som formår at være en aktiv del af deres lokalsamfund. Det får borgerne til at støtte op om boghandlen og dermed også føle en større tilknytning til den, forklarer hun.

“Jeg kan kun ønske og håbe, at vi kommer til at se det samme ske i Danmark. At boghandlen får en rolle i lokalsamfundet som en kulturinstitution, hvor man mødes og oplever noget nyt sammen”, siger hun.

Artiklen er en del af en artikelserie om bogbranchens muligheder og udfordringer. Serien er skrevet som en del af mit bachelorprojekt på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole foråret 2016. Læs fjerde del af serien her.

En tanke om “Boghandlere gentænker den traditionelle boghandel

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *