Forlag forsøger sig frem i den digitale verden

politikens forlag bogbranchen
Jakob Harden arbejder som digital- og udviklingschef hos Politikens Forlag. Han har de seneste godt syv år arbejdet med at få det 70 år gamle forlag i takt med den digitale udvikling.

Danske forlag er i gang med at gøre sig digitale. Det handler i høj grad om at følge med udviklingen og samtidig finde den rette balance mellem papirbogen og de nye digitale muligheder, lyder det fra digital- og udviklingschef hos Politikens Forlag

Tekst og foto: Rikke Uhre Andersen

For syv år siden bestemte ledelsen på Politikens Forlag sig for, at de skulle “i gang med det der digitalisering”.

“Da jeg hørte, at ledelsen bakkede op om, at vi begyndte at arbejde med det digitale, bød jeg ind. Jeg tænkte, at jeg gerne ville være en del af den nye udvikling. Og det fik jeg heldigvis lov til”, siger Jakob Harden, der dengang var redaktør for fagbøger, men nu er digital- og udviklingschef hos Politikens Forlag.

De seneste syv år har dog ikke været en dans på roser hele tiden, fortæller han. Der har været en masse famlen sig frem og forsøg, som endte mere eller mindre godt. Ikke mindst var det de første år en kamp om at overbevise organisationen om, at den digitale vej var den rigtige at gå for Politikens Forlag.

Digitale medarbejdere og ledelse

Tilbage i 2009 skulle Jakob Harden sammen med en kollega finde ud af, hvordan Politikens Forlag skulle gribe de nye digitale udfordringer og muligheder an. For at involvere hele organisationen i deres overvejelser, valgte de at holde et medarbejderarrangement for alle forlagets medarbejdere.

“Generelt var der en positiv stemning over for det digitale, men nogle af medarbejderne mente, at det ikke var noget, de behøvede at bekymre sig om. Andre syntes, at det var væsentligt, at Politikens Forlag arbejdede med området”, husker Jakob Harden.

Han husker også, at det var svært at få ledelsen med på den digitale omstilling i begyndelsen, fordi den ikke var specielt digitalt orienteret og ikke var interesseret i at ændre arbejdsgangen.

“Det handlede om først at få overtalt eksempelvis en redaktør for et område, som så kunne skubbe lidt til direktøren, og på den måde overtale ham hen ad vejen. Men det var jo svært, fordi det handlede om at gentænke arbejdsgangen og forretningsmodellen for forlaget”, siger Jakob Harden.


Fakta: 500 år med forlæggere i Danmark
  • Hollænderen Gotfred af Ghemen menes at være den første forlægger i Danmark omkring år 1500.
  • Schultz Forlag, Danmarks ældste forlag, blev grundlagt i 1661.
  • I 1837 blev Danske Forlag (oprindelig Boghandlerforeningen i Kjøbenhavn) stiftet.
  • Der findes ingen præcise tal på antal forlag i Danmark. Danske Forlag vurderer, at der er cirka 1000 forlag inklusiv udgivere, som måske kun har udgivet en enkelt bog.
  • Danske Forlag har i dag 63 medlemmer.

 Kilde: denstoredanske.dk, boghandlereidanmark.dk, Danske Forlag samt Bøger og Forlag i Danmark i 125 år (1837-1962).  


 

Forsøg er ikke spildt arbejde

Stille og roligt kom den digitale omstilling i gang hos Politikens Forlag, og de seneste syv år har forlaget forsøgt mange digitale ting, fortæller Jakob Harden. Blandt andet en app-roman og apps med rejse- og kogebøger. Desværre har de nye tiltag ikke altid været en succes.

“Vores mange forsøg har vist, at markedet simpelthen ikke var klar til det digitale endnu. Der var ikke særligt mange, der købte vores digitale produkter”, siger han.

Selvom forsøgene ikke var en succes på bundlinjen, er de dog ikke spildte, påpeger han. For forlaget har fået erfaringer fra forsøgene, som de kan bruge på nye forsøg.

Kunsten er at finde en balance

I dag er digitaliseringen en integreret del af Politikens Forlag. Alle skønlitteraturbøger bliver både udgivet som papirbøger og som e-bøger. Hvis forlaget har rettigheder til forfatternes gamle bøger, såkaldte bagkataloger, bliver de også digitaliserede.

Syv procent af forlagets omsætning kommer i dag fra e-bøger. Antallet af titler, der udkommer som e-bøger, er steget med næsten 50 procent det seneste år i forhold til året før. I fremtiden regner forlaget med, at 25 procent af omsætningen kommer fra e-bøger.

“Vi arbejder ud fra, hvordan efterspørgslen ser ud, og rykker i forhold til den. Efterspørgslen på e-bøger er ikke så høj, at det kan betale sig at digitalisere alle bøger uanset kvalitet, som vi ser nogle forlag gøre i øjeblikket. Det handler om at finde en balance mellem e-bøger og fysiske bøger”, siger han.

Artiklen er en del af en artikelserie om bogbranchens muligheder og udfordringer. Serien er skrevet som en del af mit bachelorprojekt på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole foråret 2016. Læs sjette og sidste del af serien her.

En tanke om “Forlag forsøger sig frem i den digitale verden

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *