9 idéer til godt indhold på sociale medier

9 idéer til godt indhold på sociale medierJeg har været til foredrag på Folkeuniversitet i Aarhus om strategisk brug af sociale medier gennem godt indhold med Astrid Haug. Hun rådgiver bl.a. virksomheder og organisationer om sociale medier og digital strategi.

Jeg fik mange guldkorn med hjem og vil nu dele en del af dem med dig. Nemlig den del der handler om at skabe godt indhold på sociale medier.

Uanset om du arbejder i en større virksomhed eller et enkeltmandsfirma, så handler det om at lægge godt indhold på de sociale medier, som brugerne kan engagere sig i.

Men hvor får du det gode indhold fra, sådan helt lavpraktisk?


Astrid Haug bruger her noget, hun kalder en indholdstrekant, som indeholder:

  • Eksisterende indhold: Har vi noget indhold i forvejen, som vi kan bruge?
  • Andres indhold: Findes der allerede indhold på nettet lavet af andre, som vi kan bruge?
  • Nyt indhold: Kan vi skabe noget nyt indhold selv, og hvad skal vi lave?

Her følger ni idéer, tre til hvert af de tre hjørner i indholdstrekanten, til godt indhold:

  1. Til eksisterende indhold kan du se på, om du allerede har noget indhold, der kan bruges. Det kan f.eks. være fra din hjemmeside, blad, kalender eller nyhedsbrev og kan være i form af billeder, video, lyd eller tekst. Kan noget af det bruges, som det er? (Husk selvfølgelig altid at versionere det til det enkelte sociale medie.)
  2. Kan du tage noget af dit eksisterende indhold  og lave det om, f.eks. lave en tekst mere visuel med en video eller infografik?
  3. Et konkret eksempel på eget allerede eksisterende indhold er f.eks. gamle billeder eller fortællinger, som kan være med til at skabe nostalgi. Hvordan så det ud for 10, 50, 100 år siden?
  4. Kigger vi på andres indhold handler det om at finde indhold, der passer til det budskab, man ønsker at sende. Eller sagt på en anden måde det emne, du arbejder inden for. Det kan f.eks. være artikler, billeder og videoer. Husk at være opmærksom på ophavsrettigheder.
  5. Du kan også få en anden til at overtage din konto på et givent socialt medie, et såkaldt social media-takeover, i f.eks. en dag eller uge. Det kan være med til at skabe engagement, autencitet, udvide ens netværk og skabe partnerskaber.
  6. Et konkret eksempel på godt indhold fra andre er quiz og test, som kan være med til at engagere brugerne.
  7. Du kan også skabe nyt indhold til de sociale medier. Det er en fordel at tænke i at lave visuelt indhold, f.eks. billeder, video og infografik. Det kan laves med f.eks. canva.com eller piktochart.com.
  8. Du kan også lave nyt indhold ved at gribe dagsordenen. Hvad bliver der snakket om lige nu inden for vores område? Kan vi byde ind med noget?
  9. Til sidst handler det om at begynde i det små og så skalére op. Forsøg dig frem og se, hvordan brugerne reagerer på det. Og lav så mere af det, som de engagerer sig i. Der findes ikke et facit på det gode indhold, fordi det  høj grad handler om, hvem du henvender dig til. Men du kan blive klogere på, hvad brugerne ønsker, ved at prøve dig frem med forskelligt indhold.

De ni idéer om godt indhold på sociale medier er blot nogle få af mange, som jeg har valgt ud. Resten kan læses i Astrid Haugs bog “Sig du kan li’ mig”. Se også hendes blog.

Er du interesseret i flere gode råd til at skabe godt indhold, kan jeg anbefale dig at læse Social Media Today’s Råd til, hvordan man skaber 10 gange bedre indhold end sine konkurrenter.


Har du brug for en tekstforfatter til at skrive guides som den, du lige har læst?

Har du brug for at få formidlet viden om din virksomhed på en letforståelig måde? Så er guides og blogindlæg en god idé.

Her kan du hjælpe dine kunder til at forstå dit produkt og problemstillinger omkring produktet, så kunden kan selv kan finde vigtig viden, inden de bestemmer sig for at købe.

Jeg har erfaring med at skrive blogindlæg og guides for en lang række kunder i min tid som content manager ved et online marketingbureau.

Sammen med min viden om markedsføring bruger jeg mit journalistiske håndværk til at skabe relevante, målrettede og inspirerende blogindlæg og hjemmesidetekster.

Kontakt mig gerne for at høre om dine muligheder. Du kan også læse mere om, hvad jeg kan tilbyde som tekstforfatter her.

3 thoughts on “9 idéer til godt indhold på sociale medier

    1. Hej Amanda

      Tak for din interesse. Jeg er ret ny på WordPress, så jeg ved ikke lige, hvordan det med følgerknappen fungerer. Kunne du få det til at virke?

      Jeg kunne se, at du selv har en følgeknap i bunden af din side. Hvordan har du lavet den?

      Hilsen
      Rikke

    2. Hej igen

      Så fandt jeg ud af det. Du kan følge min blog ved at tilmelde dig i højre side på min hjemmeside. Så skulle det gerne virke. Du må skrive, hvis der stadig er problemer.

      Hilsen
      Rikke

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *