Dine klik på sociale medier har stor magt

Næsten alle danskere bruger sociale medier i større eller mindre grad hver dag. Men desværre bliver medierne beskyldt for at gøre os dumme, have en hård tone og for at sprede falske nyheder.

Det er ærgerligt, for vores brug af sociale medier behøver ikke at gå på kompromis med det gode liv. Måske kan det ligefrem styrke demokratiet, hvis vi bruger medierne på en konstruktiv og mere bevidst måde.

Det kan du læse mere om i Altivistens serie om sociale medier. I dette afsnit fortæller jeg om, at dine klik på sociale medier har større magt, end du tror.

Det, du klikker på, får du mere af

Jeg så en video forleden, som satte mine tanker i gang i forhold til min færden på sociale medier. Det var en TED-talk af Sally Kohn, som talte om, at vores klik på sociale medier har stor magt.

Selvom vi tænker, at vi er i gang med en privat handling, når vi klikker på artikler og videoer på sociale medier, er det i høj grad en offentlig handling. For vores klik er i sidste ende med til at forme vores samfund. Det, vi klikker på, bestemmer, hvad vi selv og andre ser mere af:

”Everything we blog, everything we tweet and everything we click is a public act of making media. We are the new editors. We decide what gets attention based on what we give our attention to. That’s how the media works now. There’s all these hidden algorithms that decide what you see more of and what we all see more of based on what you click on – and that in turn shapes our whole culture.”

Sally Kohn opfordrer derfor til, at vi alle sammen holder op med at klikke på artikler, der taler til laveste fællesnævner. For det vi klikker på, får vi mere af. Og det vi klikker på, giver vi penge og magt til.

Hvis vi vil have kvalitetsnyheder, skal vi klikke på kvalitetsnyhederne på sociale medier og ikke på nyhederne om Medinas nye kæreste, eller hvilken politiker der nu har svinet den anden politiker til.

Vil du have mere Inger?

Videoen fik mig til at tænke på et konkret eksempel med vores udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V). For et par år siden lagde hun et billede på de sociale medier, hvor hun glad holdt en kage frem med tallet 50 på. Det var en fejring af, at regeringen havde lavet 50 stramninger på udlændingeområdet.

Inden for de næste par dage blev kagen kritiseret, rost og delt vidt og bredt på mange forskellige sociale medier. Traditionelle medier tog også historien op.          

Med Sally Kohns opfordring in mente fik Inger Støjberg præcis det ud af det, hun ønskede. Alle vores mange klik og delinger gav hende mere opmærksomhed og mere magt. Og vi fik spredt en historie, der i høj grad må gå ind under laveste fællesnævner. I stedet for rent faktisk at interessere os for, hvad stramningerne gik ud på, kom det til at handle om Ingers kage.  

Facebooks algoritme gjorde, at hver gang en af mine venner delte eller kommenterede billedet, så jeg og alle deres andre venner det. De delte det måske videre, og på den måde var det nok de færreste, der ikke så kagebilledet i deres feed de dage.

Næste gang du overvejer at dele, klikke på eller kommentere en historie, som du er uenig i eller forarget over, så husk på, at vores handlinger på sociale medier har en stor magt. De er med til at bestemme, hvem der får opmærksom, og hvilken retning vores samfund går i.

Se Sally Kohns TED-talk ”Don’t like clickbait? Don’t click” her.

Du kan også læse denne læsværdige artikel om emnet, der forklarer, hvorfor vi ser mere af Trump, hvis vi bliver ved med at skrive og læse om ham på internettet.

Tre handlemuligheder 

Brug fem minutter på at se Sally Kohns TED-talk om vores handlingers magt på sociale medier.

Når du går på sociale medier den næste uge, vær bevidst om, hvilke nyheder du klikker på, deler, liker og kommenterer. Er det kvalitetsnyheder eller taler de til den laveste fællesnævner?

Forsøg fremover at klikke på, dele, like og kommenterer kvalitetsnyheder, så du på den måde er med til at forme medielandskabet i en positiv retning.    

Læst næste del i serien om sociale medier her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *