Bliv ekspert med e-bøger

E-bøger eller e-guides, som de også kaldes, kan bruges til markedsføring i både små og store virksomheder.

Lisbeth Scharling fra det digitale bureau Webwoman har mange års erfaring med e-bøger. -Hun beskriver fire måder, hun arbejder med e-bøger på:

  • Som lokkemad, hvor kunden betaler for bogen med sin e-mailadresse.
  • Som pyjamaspenge, hvor e-bogen bliver solgt direkte fra hendes webshop.
  • Som en kickstarter, hvor den fungerer som et digitalt visitkort, der skaber mulighed for mersalg.  
  • Som en bonus, som kunden kan få med oveni andre ydelser.

Du kan altså, uanset om du er en lille eller større virksomhed bruge e-bøger i mange aspekter af din markedsføring.

En e-bog giver dig mulighed for at formidle din viden og signalere, at du er ekspert på et bestemt område. Og der er rig mulighed for – med få rettelser – at versionere den mod lige de målgrupper, du ønsker at ramme.  

Kom hurtigt og nemt i gang med dit bogprojekt

Uanset om du er en virksomhed, der ønsker at bruge en e-bog som led i din markedsføring – eller om du blot ønsker at få udlevet et bogprojekt, som du har drømt om at få sat i gang længe – så står jeg klar til at hjælpe dig.

Jeg sørger for at lave et grundigt forarbejde, hvor vi blandt andet får afklaret formålet med e-bogen, ’tone of voice’ samt målgruppe.  

Herefter sørger jeg for at omsætte dine tanker til handling, så du kan få lige den e-bog, du skal bruge.

Få et simpelt layout eller den fulde pakke

Der findes mange former for e-bøger, og de spænder fra de helt simple e-bøger lavet i Word med en enkel opsætning til e-bøger med fuldt layout. Jeg kan stå for de simple modeller, der er tilpasset computer- eller mobillæsning.

Du kan se et eksempel på en simpel e-bog optimeret til mobilvisning ved at klikke på illustrationen herunder. Det er en e-bog, jeg har lavet, som julekalender med 24 små afsnit.   

E-bøger Den julede julekalender Bellus Kommunikation

Ønsker du en e-bog med flere grafiske elementer, kan jeg inddrage min samarbejdspartner, der gerne tager en snak med dig om mulighederne for layoutet.

Vil du skrive selv, men har du brug for en erfaren tekstforfatter til korrekturlæsning eller sparring?

Jeg oplever, at flere og flere ønsker selv at skrive teksterne. Men de mangler lige de sidste 20 procent i form af vejledning, sparring og korrektur.

Hvis det er tilfældet for dig, så hjælper jeg gerne med gode råd om, hvordan du kommer godt i mål med dit e-bogsprojekt.  


FAQ om e-bøger

Hvad er en e-bog?

En e-bog er en bog, du kan læse på din computer, tablet, smartphone eller på din e-bogslæser. De findes i forskellige formater, men de e-bøger, som du selv kan lave, vil typisk være i PDF-format.

Hvilke emner kan der være i en e-bog?

E-bøger kan handle om alle slags emner. Det kan være skønlitterære bøger med en lang fortælling. Eller det kan være korte håndbøger eller guides, der primært bruges i en markedsføringsstrategi.

Laver du e-bøger som håndbøger eller guides, er det vigtigt, at du skriver om emner, der er relevante for din målgruppe. Du kan selvfølgelig også blot skrive om emner, du har en særlig interesse for, som et hobbyprojekt.   

Hvem kan skrive e-bøger?

Alle kan i princippet skrive en e-bog. Det handler om at åbne et Word-dokument og så begynde at skrive. Når du er færdig, gemmer du dokumentet i PDF-format. Så har du en e-bog.

Men hvis din e-bog også skal være værd at læse for andre, så er det en god idé at rådføre dig med en tekstforfatter, der ved noget om at skrive tekster, der rammer din målgruppe. Og som ved noget om, hvordan man bygger teksten op, samt hvilke sproglige virkemidler der er gode at overveje.

Ambitionsniveauet kommer selvfølgelig an på, hvad du skal bruge e-bogen til, men hvis du skal bruge den i en markedsføringsstrategi, er det en god idé at spørge professionelle kommunikationsfolk til råds.  

Hvorfor skal du overveje at skrive en e-bog?

E-bøger og e-guides er perfekte til at vise, at du ved en masse om et bestemt område. I forhold til markedsføring kan de desuden bruges i bytte for de besøgendes e-mail, til at skabe mersalg eller simpelthen blot til at blive solgt på en webshop og skabe en passiv indkomst. Derfor er det en god idé at overveje, om en e-bog ville være en fordel for dig.  

Hvordan skriver man en e-bog?

I princippet skriver man en e-bog, ligesom man ville skrive enhver anden tekst. Du sætter dig ind i, hvad du gerne vil formidle, hvem du vil formidle det til, og hvordan du vil formidle det – og så går du i gang med at skrive.

Du kigger altså på, hvilket emne der ville være relevant for dig at fortælle noget om. Og ikke mindst, hvordan det er relevant for den målgruppe, du vil ramme. Det er vigtigt, at du ikke blot skriver om et emne, du selv er meget passioneret i, hvis det ikke er relevant for målgruppen.

Det er en god idé at overveje, hvordan din e-bog kan afhjælpe et problem eller en udfordring, som din målgruppe har. F.eks. ’Sådan lærer du din hvalp at være alene hjemme’ eller ’Sådan skriver du målrettede tekster til dine kunder’.

Gør det gerne endnu mere målgruppespecifik helt ned på race eller branche – hvis vi skal tage udgangspunkt i de to eksempler.  

Hvorfor er det vigtigt at versionere bogen til mobil og computer?

Måske har du prøvet at downloade en e-bog fra mobilen, hvor det har været næsten umuligt at læse teksten, fordi det var for småt.

Eller måske har du læst en e-bog fra en computerskærm, hvor teksten var irriterende stor.

Netop derfor er det vigtigt at versionere til enten en lille mobilskærm eller en stor computerskærm. Det handler altid om at gøre det så nemt for brugeren som muligt at læse det, du har skrevet.  

Hvordan adskiller e-bøger sig fra en almindelig bøger?

For det første er en almindelig bog i papir, mens en e-bog er digital. For det andet er det langt nemmere og mange gange hurtigere for dig at komme i gang med et e-bogsprojekt frem for at skrive en fysisk bog.

En tredje væsentlig forskel at have in mente er, at vi læser anderledes på en skærm frem for i en bog. Det handler blandt andet om vores koncentrationsevne og vores hukommelse i forhold til det, vi læser.

Du kender nok fra dig selv, at du ofte skimmer en tekst, når du læser på en skærm. Tænk derfor på at skabe korte afsnit og mange overskrifter, der i sig selv giver en masse viden til læseren.

Og gentag gerne pointen flere gange, uden dog at skrive det fuldstændigt ordret flere gange.  

Er en e-bog dårligere i kvalitet end en fysisk bog?

Det er svært at sammenligne kvalitet på tværs af platforme eller formater. Men i det, at det er blevet så nemt for alle at lave en e-bog, gør det selvfølgelig, at kvaliteten kan være svingende. Der er ikke nødvendigvis et forlag, der tjekker stavefejlene, inden e-bogen bliver publiceret.

Men en e-bog behøver absolut ikke at være i ringere kvalitet end en fysisk bog. Slet ikke, hvis du laver det rette forarbejde, enten hvis du selv har evnerne eller ved at få hjælp af en freelance tekstforfatter.

Det handler om at have din målgruppes udfordringer for øje og afhjælpe dem ved at vise din ekspertise gennem e-bogen.    

Hvad kan jeg hjælpe med som tekstforfatter, og hvad kan mine samarbejdspartnere gøre?

Som tekstforfatter med en uddannelse inden for journalistik kan jeg hjælpe dig med at skrive en skarp e-bog. Skarp i forhold til tonen, målgruppen og emnet. Og ikke mindst skarp i forhold til sproget, så du får fortalt præcis det, du ønsker.

Jeg hjælper dig også gerne med at sætte bogen op med et enkelt layout. Har du specielle ønsker til layout og udseende, kan jeg henvise dig til min samarbejdspartner, der er grafisk designer. Han hjælper dig gerne med at få lavet lige det design, du drømmer om.

Du kan finde mine kontaktoplysninger her eller udfylde formularen herunder.

Jeg glæder mig til at høre fra dig!


Udfyld kontaktformularen, så kontakter jeg dig: