Blogindlæg til din hjemmeside

Hvorfor lave blogindlæg på sin hjemmeside?

Google belønner din hjemmeside, hvis der løbende kommer nyt og originalt indhold på den, som brugerne kan lide. En oplagt måde at gøre det på, er ved at have en blog. Her kan du løbende skrive blogindlæg om emner og nyheder, der relaterer sig til din virksomhed og jeres produkt.

Her kan du skrive om ting, som du gerne vil være ekspert på. Du kan også gennem blogindlæg hjælpe dine kunder til at forstå dit produkt eller en vigtig problemstilling, som du ønsker at sætte fokus på.

Skriv målrettede og relevante blogindlæg til din hjemmeside
Skriv målrettede og relevante blogindlæg til din hjemmeside, der hjælper dine kunder til at vælge det rigtige produkt for dem. Selvfølgelig gerne dit!

Det gode blogindlæg handler om at skrive om emner, som brugerne kan bruge til noget. Det er altså vigtigt, at det ikke kun handler om at promovere din virksomhed. Det er desuden vigtigt at have dine kunder og kommende kunders spørgsmål og udfordringer for øje og besvare dem i teksterne på din hjemmeside.

Du skal også have din målgruppe i tankerne, så du får talt i øjenhøjde til dem. Din virksomhed har uden tvivl en masse viden. Men kan I finde ud af at forklare og formulere det videre til dem, I gerne vil have til at købe jeres produkt?

Vedholdenhed er nøgleordet

Mange virksomheder har et ønske om løbende at lægge indlæg ud på deres blog, og de får måske lavet en plan. Men efter få uger eller måneder, begynder andre opgaver at presse sig på, og bloggen bliver nedprioriteret.

Her er en freelance tekstforfatter den perfekte løsning. Jeg søger for, at der løbende kommer indhold ind på bloggen. Jeg skriver gerne efter emner, som I definerer. Men jeg vil også gerne sparre med jer om, hvilke emner der kunne være interessant at skrive om.

Det kunne bl.a. basere sig på en analyse af jeres konkurrenters hjemmesider samt et interview med jer om, hvad I ønsker at opnå og signalere gennem jeres blog.

Der er også tænkt på SEO

Når man skriver tekster til sin hjemmeside, er det altid relevant at overveje, om de skal skrives efter relevante søgeord, så de er nemmere for folk at finde, når de søger på emnet på Google.

Ønsker I det, skriver jeg jeres blogindlæg efter best pratice inden for søgeordsoptimering. I leverer blot de ønskede søgeord til mig, og så sørger jeg for at få dem med i teksten.

Har du brug for en professionel tekstforfatter til at skrive blogindlæg på din virksomheds hjemmeside?

Prisen for blogindlæg afhænger af, om du ønsker at købe blogindlæggene enkeltvis, eller om vi skal lave en fast ordning med 2-4 blogindlæg om måneden.

Når jeg skal give et godt tilbud til jer, ser jeg på, hvor meget research det vil kræve for mig at skrive blogindlæggene, længden af indlæggene mm.

Kan emnet eksempelvis undersøges ved research på internettet, eller vil det kræve et interview hver gang? Og hvor lang vil processen med godkendelse være?

Som udgangspunkt er min timepris 800 kr. + moms. Men jeg kommer gerne med et godt tilbud til dig, hvis du ønsker et længere samarbejde.

Freelance tekstforfatter, der dækker hele landet

Jeg er en freelance tekstforfatter lokaliseret i Jyllands hovedstad Aarhus. Men jeg skriver gerne blogindlæg for din virksomhed, uanset om I bor i København, Odense eller Aalborg.

Aftaler vi et længerevarende samarbejde, der kræver et besøg hos jer, så jeg kan sætte mig bedre ind i jeres virksomhed, kigger jeg gerne forbi. Ellers er min erfaring, at meget kan klares over telefonen eller videomøder.  


Blogindlæg FAQ

Hvad er et blogindlæg?

Et blogindlæg er helt kort sagt et tekstindlæg, der ligger på en blog. Der findes mange forskellige former for blogs. Det kan være alt fra en hyggeblog, som alle kan oprette, hvor man skriver om et emne, der interesserer én, til professionelle bloggere, der lever af at blogge, eksempelvis om mode.

Blogs bliver også mere og mere populære som et led i virksomheders markedsføring. Det gør de, fordi de her kan skrive om emner og nyheder, der relaterer sig til deres virksomhed.

Som genre er blogindlæg forholdsvist bredt. Emnemæssigt kan de handle om hvad som helst. Typisk vil de være skrevet som en artikel med en præsentation af blogindlæggets emne i begyndelsen, en udfoldelse af emne og til sidst en afrunding, der samler op på emnet.

Herefter kan der, især i marketingsammenhæng, følge en CTA (Call to Action), hvor læseren opfordres til at læse et andet blogindlæg om emnet eller måske købe et produkt, som læseren netop har fået præsenteret.

Et blogindlæg som genre kan også indeholde nogle grafiske elementer som billeder, video eller anden grafik for at lette teksten og skabe mere engagement hos læseren.

Hvordan skriver man et godt blogindlæg?

Det er vigtigt at have formålet for sit indlæg for øje, så det skaber værdi for dem, der læser det. Hvis jeg skal foreslog en enkelt skabelon eller layout for et blogindlæg, kan man sige, at det i hvert fald skal indeholde tre elementer.

En begyndelse eller præsentation, en midte, hvor man uddyber emnet, og så til sidst en opsamling og afslutning. På den måde har man skabt en god ramme for teksten, der er med til at tage læseren i hånden.

Hvordan starter man så et blogindlæg?

Her kan man overveje at gøre forskellige ting. Man kan begynde med at sætte en scene, hvor man illustrerer det, man ønsker at fortælle om for at indfange læseren. Du kan også begynde med ”Forestil dig, at du…”, så du får fat læserens fantasi i gang.

Herefter går du i gang med at skrive om det, du egentlig gerne vil fortælle. Det er en god idé at strukturere teksten ved at overveje, hvilke emner der skal nævnes, og i hvilken rækkefølge det vil give mest mening.

Jeg gør ofte det, at jeg formulerer nogle underoverskrifter eller mellemrubrikker, som vi kalder det i journalistikkens verden. Når jeg har formuleret tre-fem underoverskrifter, så ved jeg, hvilke afsnit teksten skal indeholde, og jeg er sikker på at komme rundt om det, jeg ønsker.

En anden fordel ved at gøre det på denne måde er, at du er sikker på, at du skriver om det, som underoverskriften handler om. Det skaber mere logik i teksten.

Når du er igennem overskrifterne, laver du en opsamling til sidst, hvor du i et par linjer skriver det, du allerede har skrevet. Og hvis du ønsker det, kan du med fordel tilføje en CTA (Call to Action), hvor du opfordrer læseren til at læse et andet indlæg, købe dit produkt eller måske kontakte din virksomhed.

Hvordan kommer jeg så i gang, hvis det er lidt svært?

Er du en af dem, der måske har lige svært ved at strukturere teksten med det samme, så kan du også blot begynde med at skrive løs uden struktur. Bare skriv alt det, som du tænker, at blogindlægget skal indeholde uden at bekymre dig om, hvorvidt det står rigtigt eller er fyldt med stavefejl.

Jeg bruger også selv den her metode, hvis jeg ikke helt kan få greb om indlægget, men har en masse tanker i hovedet om, hvad det skal indeholde.

Derefter kan man begynde at flytte rundt på afsnittene i teksten, så de giver en mere meningsfuld struktur samt give dem nogle underoverskrifter. Det kan også være, at du ender med, at nogle af afsnittene passer bedre i en anden rækkefølge, end den du først tænkte. Så bytter du simpelthen bare rundt på dem.

Jeg oplever tit, at jeg i et af de sidste afsnit har fået skrevet mig varm. Det passer derfor meget bedre som et af de første afsnit i stedet.

Man skal ikke være bange for at skrive tekster for derefter at rette dem bagefter. Langt de fleste, der skriver professionelle tekster, begynder også med en kladde og retter det til flere gange derefter.

Skal et blogindlæg være søgemaskineoptimeret?

Et blogindlæg behøver ikke nødvendigvis at være optimeret med bestemte søgeord, men det gør det nemmere for folk, der søger på emnet på Google, at finde frem til det.

Der diskuteres ofte, om godt content vinder over SEO på Google. Fortalerne mener, at hvis du søger for at lave en tekst på din hjemmeside, der hjælper dine læsere med at besvare deres udfordringer og ”pains”, så vil det overtrumfe et dårligt indlæg, der er søgemaskineoptimeret.

Diskussionen kommer ofte lidt at handle om enten eller, altså hvis du skriver en tekst efter søgeord, så er det pr. defintion ikke en god tekst. Det tror jeg ikke på. Du kan sagtens skrive godt content til dine brugere og kunder, som de finder hjælpsomme ud fra relevante søgeord.

Ved at udvælge nogle søgeord, hjælper du også Google til at vise indlægget i de søgninger, der er mest relevante. Jeg vil altid anbefale, at du skriver indhold til din hjemmeside og blog efter søgeord. Det vil gøre det nemmere for dine brugere og kunder at finde frem til teksten på din hjemmeside. 

Idéer til emner i dine indlæg på bloggen

Vil du gerne skrive et blogindlæg, men mangler du inspiration til gode emner? Så kommer jeg her med nogle forslag, som du kan overveje.

Hvis din virksomhed allerede har en blog, kan du undersøge, hvilke blogindlæg der har haft mest trafik ved at kigge i Google Analytics. Du kan eksempelvis kigge under Adfærd – Websiteindhold – Alle sider. Her kan du i øverste højre hjørne vælge et interval og se, hvilke indlæg der har klaret sig bedst.

Har du mange indlæg, kan du se, om der er nogle emner, som brugerne er mest vilde med. Begynd her, og lav en brainstorm med emner associeret til de emner, som brugerne kan lide i forvejen.

Et andet forslag til inspiration er at kigge på dine konkurrenters hjemmesider og blogs. Har de skrevet om nogle emner, som du kan finde inspiration i?

Et tredje forslag er at høre dine kunder, hvilke emner de interesserer sig for. Hvis du ikke kan komme til at snakke med kunderne direkte, så tag fat i dem i virksomheden, der står for kontakten med kunderne. Det kunne være en kundesupport eller kundeservice.   

Du kan også spørge Google til råds. Den mest simple måde er at skrive et ord i søgefeltet på Google og se, hvad Google foreslår, at folk søger på omkring det emne. Prøv også at søge på sider som Answerthepublic og Ubersuggest. Eller brug Googles øvrige søgeordstjenester.

Lav et årshjul til din virksomheds blog

Vil du gerne have styr på din virksomheds blog, så er et årshjul en god idé. Her kan du hen over et år plotte højtider og andre vigtige datoer ind for virksomheden og skabe indhold på din blog ud fra det.

Højtider er oplagte at bruge som en krog til at skrive blogindlæg og nyheder om. Det kan også være, at der er nogle mærkedage som eksempelvis Kvindernes Internationale Kampdag eller Valentinsdag, der er relevant for din virksomhed.

Med et årshjul for din blog, er du sikker på, at der kontinuerligt kommer indhold ind.

Eksempler på blogindlæg

Der findes et hav af blogs på hjemmesider, og jeg har også én her på min egen hjemmeside med en masse eksempler.

Jeg har haft bloggen her i flere år, og for et par år siden skrev jeg et blogindlæg om gåture i Aarhus. Den er efterfølgende blevet det mest læste indlæg på min blog. Specielt fordi den bliver vist som et ”featured snippet” eller fremhævet uddrag, når folk søger på ”gåture i Aarhus”.

Google vælger selv, hvilke indlæg der bliver fremhævet sådan, men det er en interessant feature at have in mente, når man skriver et blogindlæg. Du kan også se andre eksempler på blogindlæg på min blog her.

Skal jeg hjælpe dig med at skrive blogindlæg til din hjemmeside?

Har du brug for hjælp til at skrive tekster til din hjemmeside, eller har du spørgsmål til dine muligheder? Så er du meget velkommen til at kontakte mig.

Det kan du gøre ved at klikke på knappen herunder eller ved at udfylde formularen.

Jeg ser frem til at høre fra dig!