Professionelle tekster til din hjemmeside

En hjemmeside og dine hjemmesidetekster er din virksomheds professionelle visitkort og din virtuelle butik. Når folk træder ind ad døren her, skal de føle sig velkomne og taget godt imod. Ligesom i en fysisk butik.

Men hvis din virtuelle butik ”roder” med klodsede formuleringer, rodet opsætning og stavefejl, får de besøgende et uheldigt indtryk af dig.

Konkurrencen om kunderne er stor, og et dårligt indtryk kan føre til, at kunderne simpelthen går et andet sted hen. Bliver de derimod mødt med orden på hylderne og et smil i form af lækre tekster skrevet i øjenhøjde med dem og det, de søger, så vælger de dig.

Med lækre hjemmesidetekster på din hjemmeside, har du det perfekte udstillingsvindue
Med lækre og målrettede hjemmesidetekster på din hjemmeside, har du det perfekte udstillingsvindue over for dine besøgende.

Hvis din virksomhed – ligesom rigtig mange andre – bruger penge på at annoncere på Google, og målet med annonceringen er at få besøgende ind på din hjemmeside, er det især vigtigt, at din hjemmeside er indbydende, når de besøgende kigger forbi.

Med professionelle hjemmesidetekster får du mere ud af dit marketingbudget, og det kan ses på bundlinjen!


Skal jeg hjælpe dig med at skrive professionelle hjemmesidetekster?

Har du brug for hjælp til at skrive professionelle tekster til din hjemmeside? Så kan du blot hive fat i mig. Jeg har skrevet tekster til mange forskellige hjemmesider. Du kan bl.a. læse min kundecase, hvor jeg hjalp Tennis Band med at komme nr. 1 på Google.

Jeg har skrevet om en lang række emner. Alt fra biler, til snedkermøbler, affaldshåndtering og smart home-produkter. Som journalistuddannet med erfaring fra marketingverdenen sætter jeg mig hurtigt, men grundigt ind i din virksomhed og din målgruppe, så du får hjemmesidetekster, der konverterer.

Hvad koster det så?

Som udgangspunkt er min timepris 800 kr. + moms. Men prisen afhænger af, om vi laver en aftale om enkelte tekster, optimering af hele hjemmesiden eller løbende produktion af tekster til både hjemmeside og blog. Jo flere timer, jo billigere pris.

Når du kontakter mig, kommer jeg med et uforpligtende bud på opgaven og også gerne i større eller mindre pakker, hvis du ønsker det.

Vær opmærksom på, at jeg som udgangspunkt “kun” står for selve teksten. Det vil sige, at jeg ikke kan hjælpe med visuelle elementer, layout, design, opsætning med mere. Jeg mener, at man skal gøre det, man er bedst til, og min spidskompetence er inden for tekstforfatning.


Hvis du vil vide mere om, hvordan jeg arbejder med tekster til hjemmesider, så læs videre her:

Hjemmesidetekster, produktbeskrivelser, blogindlæg, cases og mange flere

Der findes mange forskellige former for hjemmesidetekster. Det kan eksempelvis være:

  • Landingssider
  • Ydelsessider
  • Om virksomheden-sider
  • Kundecases
  • Kontaktside
  • Blogindlæg
  • Guides mm.

Hvis din hjemmeside også indeholder en webshop, kan det også være hjemmesidetekster i form af produktbeskrivelser og kategoritekster.

Det er en god idé at lave et sitemap, hvor du kan holde styr på strukturen på din hjemmeside. Det kan du både lave, hvis du opretter en ny hjemmeside, eller du ikke allerede har et for din nuværende hjemmeside.

En overskuelig opsætning af din hjemmeside bliver desuden belønnet af Google, fordi den vurderer, at det også er nemmere for den besøgende at finde rundt på siden.


Elementer, jeg arbejder med, når jeg skriver professionelle hjemmesidetekster

Søgemaskineoptimering (SEO)

Uanset hvilken type af tekst du har på din hjemmeside, er det vigtigt, at du søger for at tænke søgemaskineoptimering (SEO) ind. Størstedelen af kunderne laver research online, inden de bestemmer sig for, hvad de vil købe. Det er derfor vigtigt, at de finder frem til netop din hjemmeside og webshop.

Det er en fordel at lave en søgeordsanalyse inden, du går i gang med hjemmesideteksterne, men der er også altid mulighed for at optimere på hjemmesiden løbende.

Når jeg skriver tekster for dig, kan jeg gøre det efter søgeord. Du skal blot levere de ønskede søgeord til mig, og så sørger jeg for at bruge dem i teksten på den mest optimale måde i forhold til søgemaskiner.

Målgruppeanalyse og tone of voice

Udover søgeord arbejder jeg også med andre elementer i forhold til sproget og markedsføring.

Jeg sørger altid for at sætte mig ind i, hvilken målgruppe teksterne skal skrives til. Det gør jeg gennem interview med dig, hvor vi også får afklaret, hvilken tone I ønsker teksten skrevet.

Hvis I ikke allerede har overvejet det, kommer jeg gerne med gode råd til, hvilken tone der ville passe på jeres situation.

Storytelling – Hvilken historie vil I fortælle?

Storytelling er vigtig at have for øje på din hjemmeside. Det handler om, at I gennem historier fortæller, hvilken virksomhed I er. Hvad I står for. Det berømte “Why?”.

Kunderne gider ikke læse en salgstale for dit produkt eller din ydelse. De vil vide, hvordan dit produkt kan gøre deres hverdag nemmere.

Desuden husker vi historier bedre, og det er en effektiv måde at få dit budskab ud, hvor du både underholder og overbeviser dine besøgende.

USP’er (Unique Selling Points) og CTA’er (Call to Actions)

Andre elementer jeg arbejder med, er at få jeres USP’er (Unique Selling Points) frem i teksten, altså hvordan I adskiller jer fra jeres konkurrenter, og hvorfor brugeren skal vælge netop jeres produkt.

Udover det er det vigtigt, at læseren ved, hvad de skal gøre som det næste, når de er færdig med at læse den enkelte hjemmesidetekst. Det sker gennem veltænkte CTA’er (Call to Actions), hvor læseren f.eks. opfordres til at læse videre om en bestemt ydelse eller købe et omtalt produkt.

Tale til kundens følelser

Derudover arbejder jeg med at tale til læserens følelser. Undersøgelser viser nemlig, at vi vælger med følelserne og retfærdiggør vores valg med fornuften.

Der skal altså både slås på følelser og fornuft i teksterne, hvis du ønsker at overbevise dine besøgende om at købe dit produkt. 


FAQ om hjemmesidetekster

Hvad er hjemmesidetekster?

Hjemmesidetekster dækker i princippet over alle de tekster, der ligger på en hjemmeside. Der findes mange forskellige slags hjemmesidetekster som nævnt ovenfor.

Det kan være landingssider, ydelsessider, kundecases, kontaktsider, præsentation af virksomheden (om-sider), blogindlæg, guides, kategorisider og produktsider mm.

Alle disse sider bør indeholde en vis mængde tekst, for at dine kunder finder frem til dem, når de søger på Google. 

Fastansat eller freelance tekstforfatter?

Det er forskelligt om virksomheden, f.eks. en kommunikationsafdeling, selv skriver hjemmesideteksterne, eller om de får en freelance tekstforfatter til at gøre det.

Fordelen ved selv at gøre det er, at tekstforfatteren i kommunikationsafdelingen har mere kendskab til virksomheden og ofte fysisk sidder sammen med dem, der kan hjælpe med information til teksterne.

Men har virksomheden ikke ressourcerne til at have en tekstforfatter ansat, er en freelance tekstforfatter et godt valg. En anden fordel med en ekstern tekstforfatter er, at de kan se virksomheden med friske øjne og formidle virksomhedens viden videre til den rette målgruppe. Det uddyber jeg nedenfor.

Hvordan strukturerer jeg skrivearbejdet?

Når du skal i gang med at strukturere skrivearbejdet, kan du gøre det ved hjælp af moduler. På den måde ved du, hvilke elementer din hjemmesidetekst skal bestå af.

Eksempler på moduler på din hjemmeside:

  • Why-modul: Hvorfor skal kunden vælge dit produkt?
  • Værdi-modul: Besvar “what’s in it for me” for kunden?
  • USP (Unique Selling Point): Hvad adskiller din virksomhed og dit produkt fra andre?
  • Social proof- eller reference-modul: Det kan være i form af udtalelser, cases, citater, referencer og logoer fra dine andre kunder.
  • Sådan virker det-modul eller Sådan kommer du i gang-modul: Eksempelvis med en timeline, step by step eller hvordan man kommer i gang med fire simple trin.
  • Feature-modul: F.eks. Tilmeld nyhedsbrev, Se bloggen, Se guides, Følg os på sociale medier osv.
  • FAQ-modul: Det kan være en fordel at samle de mest stillede spørgsmål et sted på din hjemmeside.

Da langt de fleste besøgende havner på din virksomheds forside eller ender der på et tidspunkt, er det vigtigt, at du overvejer, hvilke undersider det vil være relevant at henvise til herfra.

Er du i tvivl om, hvilke sider og elementer der er relevante for din virksomheds hjemmeside, så tjek konkurrenterne ud. Se hvad de gør, og lad dig inspirere til at tage de bedste elementer videre på din egen hjemmeside.

Hvordan søgemaskineoptimerer man tekster på sin hjemmeside (SEO), og er det vigtigt?

Det er altid vigtigt, at du søgemaskineoptimerer dine tekster på din hjemmeside. Konkurrencen om kliks på Google er stor og ved at søgemaskineoptimere din hjemmeside, hjælper du Google med at finde ud af, præcis hvilke søgetermer og søgeord det er mest relevant, at din hjemmeside bliver vist på.

Du kan selv finde søgeord gennem eksempelvis Answerthepublic, Ubersuggest eller Googles værktøjer. Men ønsker du at få optimeret din hjemmeside med teknisk SEO og en mere sammenhængende søgeordsanalyse, så er det værd at bruge en SEO-specialist i stedet.

Hvorfor skrive tekster til sin hjemmeside?

Der er mange gode grunde til at skrive tekster til din hjemmeside. En af de vigtigste er i forhold til SEO som nævnt ovenfor. En anden og lige så vigtig grund er, at det er med til at forklare dine besøgende, hvad dit produkt går ud på, og hvorfor de skal vælge det.

Tekster er også vigtige i forhold til marketingtermerne ‘Content Marketing’ og ‘Inbound Marketing’. Content Marketing går ud på, at din virksomhed stiller indhold, der har værdi, til rådighed for de besøgende.

Tidligere fik kunderne deres reklamer gennem annoncer i aviser, reklamer på tv, breve og telefonopkald. Det blev kaldt push marketing. I dag handler det i stedet om, at din virksomhed skal stille sig til rådighed for forbrugeren med kvalitetsindhold. Det kaldes pull marketing.

Når forbrugeren har et spørgsmål, skal du være klar til at besvare det. Og det gør du med Content Marketing i form af interessante landingssider og blogindlæg, nyhedsbreve og engagerende indhold på sociale medier. Og ikke mindst SEO-arbejde, så forbrugerne finder din hjemmeside på Google. Og i sidste ende vælger dit produkt.

Hvorfor vælge en tekstforfatter til at skrive tekster til din virksomhed?

Mange virksomheder forsøger sig i første omgang selv at skrive teksterne på deres hjemmeside. De gør det måske ud fra devisen om, at de kender deres eget produkt bedst. Men jeg har oplevet ved flere kunder, at det har nogle faldgruber at skrive teksten selv.

For det første kan teksterne hurtigt komme til at tale henover hovedet på dine besøgende. Det handler som regel om, at produkter og ydelser er skrevet meget tekniske, så man skal være en fagperson for at vide, hvad det handler om. Der mangler fokus på målgruppen, og ikke mindst på, hvordan produktet kan hjælpe med at læse en udfordring, som den besøgende søger en løsning på.

For det andet oplever jeg, at teksterne mangler struktur og fokus. Der er ikke tænkt over, hvad der skal stå på de enkelte sider, og derfor bliver mange ting gentaget på tværs af siderne. Nogle gange blot ved at kopiere teksten, hvilket bestemt ikke er godt for din placering på Google. Teksterne er ofte også ret rodede og uden struktur. Det giver et dårligt indtryk for den besøgende, hvis de ikke hurtigt kan finde de informationer, de leder efter.

Og for det tredje, ser jeg også bare ofte hjemmesider med stavefejl. Jeg har mødt virksomheder, der mener, at stavefejl ikke betyder noget, men at folk i stedet kigger på indholdet. Som tekstforfatter og selvfølgelig også kunde engang imellem, så må jeg sige, at det er en risikabel måde at tænke på. Det viser flere undersøgelser også.

Hvis jeg kommer ind på en hjemmeside fyldt med stavefejl og rod, så tænker jeg, at de nok heller ikke tager deres produkter seriøst. Det handler om at give et godt helhedsindtryk.

Som en af mine tekstforfatterkollegaer så klogt sagde: ”Det handler om at skrive en tekst, hvor man glemmer, om teksten er god eller ej, og i stedet ønsker sig det produkt, der bliver skrevet om”.    

Hvad koster en freelance tekstforfatter?

Du kan helt sikkert finde freelance tekstforfattere, der både er dyrere og billigere end mig. Som nævnt ovenfor, så arbejder jeg med pakkepriser, og det kommer an på, om jeg skal skrive enkelte tekster eller optimere en hel hjemmeside eller løbende opgaver. Jeg har værdien af teksten for dig og din forretning for øje. 

Hvordan skriver en tekstforfatter som mig tekster til hjemmesider?

Jeg arbejder med forskellige elementer, når jeg skriver tekster til hjemmesider. Du kan læse nogle af dem ovenfor.

Når jeg skriver tekster, uanset om det er til hjemmesider eller eksempelvis fagblade eller e-bøger, så har jeg hele tiden modtageren for øje. Hvem er det, vi skal kommunikere til, og hvordan gør vi det relevant og inspirerende for dem?

Mit udgangspunkt er, at en tekst kun er noget værd, hvis den bliver læst og forstået. Uanset om det handler om at inspirere, gøre folk klogere eller få dem til at overveje at købe et produkt. Det er marketingsvinklen på min tekstforfatning.

Underliggende for det hele ligger mit journalistiske håndværk. Jeg er uddannet journalist, og jeg har derigennem lært om alt fra storytelling til genreforståelse og korrekturlæsning.

Jeg er trænet i at finde den historie og vinkel, der har interesse for dem, jeg skriver til. Det er vigtigt, at det ikke blot handler om at fortælle, hvad din virksomhed laver, men lige så meget, hvorfor den gør det, og hvad det betyder for din kommende kunde. 

Hvad kan jeg hjælpe med, og hvor kan jeg anbefale mine samarbejdspartnere?

Jeg elsker at skrive, og det er også det, jeg allerhelst vil. Derfor kan jeg hjælpe dig med at skrive professionelle tekster til din hjemmeside, hvor jeg sætter mig ind i din målgruppe, laver research på din virksomhed og dit felt, og skriver tekster, der inspirer og overbeviser din målgruppe til at købe lige netop dit produkt eller din ydelse.

Kontakt mig eller udfyld formularen nedenfor for at høre om mulighederne.

Jeg ser frem til at høre fra dig!