Tennis Band kom til tops i søgeresultaterne på Google

Mål: At få bandet Tennis’ hjemmeside til at ligge nr. 1 på bestemte søgetermer på Google. 

Strategi: SEO-arbejde kombineret med en lækker forsidetekst på baggrund af de relevante søgeord.

Om Tennis Band og opgaven

Tennis er et partyband, der spiller covernumre fra de sidste fem årtier. Gennem de sidste 18 år har de bl.a. spillet på Danmarks Smukkeste Festival, Langelandsfestivalen og Berlin Filmfestival. Deres særkende er temaet tennis, og bandet samt scenen er derfor klar til kamp hver gang, de spiller. 

Tennis Band ønskede at ligge nr. 1 på Google på bestemte søgeord med deres hjemmeside https://tennisband.dk/. Derfor søgte deres manager efter en SEO-specialist. I den forbindelse kom jeg i kontakt med ham, fordi jeg tilbød at skrive nogle tekster sammen med SEO-arbejdet.

Han havde i første omgang brug for en tekstforfatter til en ny forsidetekst til hjemmesiden, og den opgave gik jeg i gang med. 

Sådan greb jeg det an

Tip: Hvis du blot ønsker at læse om resultaterne, så spring de næste afsnit over og gå ned til de sidste afsnit.

Step 1: Research, interview og søgeord 

Jeg begyndte med at danne mig et overblik over, hvad der allerede stod på hjemmesiden, og ligeledes hvad jeg manglede af information for at skrive en perfekt forsidetekst for kunden. 

Dernæst lavede jeg et interview med kunden, hvor jeg blandt andet havde fokus på:

  • Kundens målgruppe – altså hvem er det, der booker Tennis Band gennem hjemmesiden?
  • Kundens ydelser – hvad er det helt præcist, kunden tilbyder, og ikke mindst hvad tilbyder de ikke, og hvordan kan vi italesætte det?
  • Kundens historie – kan vi bruge forhistorien om bandets opståen, resultater, medlemmer osv.?  
  • Hvem er afsenderen? Skal vi skrive “vi” og “os”, altså i jeg-person i stedet for “de” og “dem” i tredjeperson?
  • Hvordan spiller forsiden sammen med de øvrige sider på sitet?  
  • Tekstens tone – skal den eksempelvis være mere legende, professionel, sjov eller meget seriøs? 
  • Speciel jargon – skal teksten indeholde et tema? Her var det specielt relevant at vende, fordi bandet ønskede, at teksten havde tennis-referencer med. 
  • USP’er i teksten – ønsker kunden nogle bestemte “Unique Selling Points” nævnt i teksten, altså hvordan adskiller bandet sig fra andre bands? Hvorfor skal kunden vælge netop dem? 

Sideløbende arbejdede SEO-specialisten Thore Asbjørn Nissen fra https://www.kreer.dk/ på, at den tekniske del af SEO’en spillede.

Han optimerede bl.a. på:

  • Hjemmesidens hastighed
  • HTTPS
  • Rettelser af tekniske fejl på siden
  • Indsætning af bookingformular
  • Samt opsætning af den nye forside inkl. rettelser med videoen på siden. 

Derudover fandt han de bedste søgeord til forsiden, som jeg kunne bruge i teksten.

Step 2: Tekstforfatning og korrektur  

Da jeg havde dannet mig et overblik over, hvad kunden ønskede i forhold til teksten, gik jeg i gang med selve skriveprocessen.

Elementer, jeg har arbejdet med i forhold til selve teksten:

  • Mellemrubrikker, der kunne klare en “skimmetest”, altså at de giver et budskab for sig selv, hvis læseren kun læser overskrifterne. 
  • Punktopstilling for at lette teksten og undgå det frygtede “Wall of Text”.
  • Tennis-jargonen med eksempelvis “seks toptunede grand slam-atleter” og “game-set-match”.
  • Tale til sanserne med “yndlingssange, der vækker minder” og “sveddryppende musik”.
  • USP’er – herunder især, at de har spillet i snart 20 år, og at listen er lang med succesfulde og store koncerter.
  • CTA’er – “Call to Action” med “book nemt og hurtigt lige her”.
  • Social Proof ved at ramme målgruppen – altså dem, der skal booke bandet, med, at de roligt kan læne sig tilbage med vished om, at de har gjort et godt stykke arbejde og valgt helt rigtig ved at vælge Tennis Band. 

Optimering med søgeord i teksten

Selve formuleringen af teksten var en del af tekstforfatningen ved den her opgave. En anden og lige så vigtig del var, at teksten var optimeret med udvalgte søgeord.

På baggrund af de søgeord, som SEO-specialisten Thore havde fundet, sørgede jeg for, at søgeordene kom ind i teksten, så de virkede flydende og i sammenhæng med resten.

Jeg brugte de råd om best practice, som jeg blev oplært med i min tid på et digitalt marketingbureau.

Derudover holder jeg mig løbende opdateret på, om best practice ændrer sig, så mine kunder altid får en tekst, som Google kommer til at elske.  

Step 3: SEO-tjek af tekst og publicering på hjemmesiden

I den sidste del stod SEO-specialisten Thore for at tjekke teksten igennem med SEO-øjne. Den blev 100 % godkendt med det samme, og teksten blev derefter lagt ind på kundens hjemmeside.


Resultat: Målet blev nået inden for kort tid

Det var en lang gennemgang for at komme frem til, at det var arbejdet værd. Inden for få uger nåede vi målet med at få Tennis Bands hjemmeside til at ligge nr. 1 på Google. Faktisk gik der kun én uge fra min tekst blev lagt på siden, til siden var nr. 1 på Google.  

Casen her er et eksempel på et samarbejde mellem SEO-specialisten Thore og mig som tekstforfatter, hvor vi i forening nåede de resultater, som kunden ønskede.

Det var det første samarbejde mellem os, og det førte efterfølgende til et tættere samarbejde om at få vores kunders hjemmesider til tops på Google.  


Kunden siger selv om forløbet og arbejdet: 

“Vi kom i kontakt med Rikke via et forum på FB, idet vi søgte en tekstforfatter til vores hjemmeside. Vi definerede opgaven i sin helhed og Rikke har præsteret fuldstændig som håbet.

Vores SEO-specialist har efterfølgende scannet hendes tekster igennem, og de kunne ikke være skrevet bedre, hvis man ser med SEO-øjne.

Vi er ikke færdige med Rikke endnu, og fra os skal der lyde de bedste anbefalinger, hvis man ønsker en præcis og ukompliceret proces med tekster.”

Emil Jørgensen, manager for Tennisband.dk

Vil du også gerne have hjælp til dine tekstprojekter?

Så læs meget mere om, hvad jeg kan tilbyde her. Og kontakt mig endelig til en uforpligtende snak!

Eller udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig: